Tillbaka i norrland

Så var man tillbaka i glesbygden igen. Sist jag var på norrländsk mark var jul och nyår. Tiden har i princip stått stilla känns det som. Skog, mygg, skog, mygg, berg, vatten och mygg.
Det går 2 bussar in till stan på lördagar, 2 på söndagar och ingen hem.
Stod i kön på bensinstationen i förrgår och ser en gubbe parkera traktorn utanför butiken mitt emot, ser en epatraktor susa förbi och 3 stycken på samma moppe. Kan inte låta bli att le lite. Det är ju ganska charmigt men herregud var det verkligen så här bonnigt?!
Och allt tar en evighet att göra, eller rättare sagt människorna här tar en evighet på sig att göra saker. Jag blir förvånad om tanten på skatteverket hinner ta sig hem och tillbaka från jobbet på en arbetsdag...Förmodligen sover hon där för hon rörde arbetade i slowmotion och när jag ringde för att tjata på dem att det tar sån tid med bokföringen så får jag reda på att hon inte ens sänt det till en handläggare än! Lugna djupa andetag, räkna till 10 och andas ut.....Jag fick verkligen anstränga mig för att inte vara otrevlig inte skrika på henne. I stället gick jag ut och travade ved i 4 timmar.  
Och när man går in på försäkringsbolaget  för att teckna reseföräkring så är handläggaren iklädd t-shirt, keps och säger inte "ja" utan gör det där indragande ljudet i stället som norrlänningar är så kända för. Här är det "casual friday" varje dag.
Som sagt; man kan ju inte göra något annat än le, men om man ska få något gjort här så måste man räkna med att det tar tid.

Sen jag kom till sverige har jag bara flackat runt en massa tycker jag, uppsala. sundsvall, hudik, härnösand....Fullt ös medvetslös.

Intevsivtur i uppsala för att träffa släkt, gamla vänner och vaccinationsfixande.
Har träffat Hanna igen! Helt underbart att se min glädjespridare och hennes umgängeskrets. Tokbiltur till sommarstuga(förr eller senare tappar du kortet hanna för 70 km/h över fartgränsen är lite väl att ta i...) med spränga högtalare, båttur till en ö, grillning och insikten att ingen har tagit med tallrikar/papper/bestick, bastande och massa tok. Helt galet. Bilder kommer senare.
Har haft mini-norge-reunion i härnösand då jag, Johanna, och Rebecca träffades igen för första gången sen Johanna drog från BI. Smidde lite planer för framtiden så det blir nog reunion igen i oslo.
Och så så klart träffa alla mina gamla kompisar från högstadiet. Som jag knappt har sett något de senaste 2 åren (fast egentligen 5 eftersom jag bodde borta hela gymnasietiden) men som alltid finns där när jag kommer tillbaka och som det alltid är lika underbart att träffa.

Summering av det hela: otroligt kul att vara tillbaka men lite irriterande och tiden att vara bosatt här är långt förbi. Jag känner att jag är klar med norrland, men det är alltid fint att hälsa på. Nu ska jag umgås så mkt jag kan med dom jag tycker om, njuta av naturen och förhoppningsvis hinna alt jag ska fixa innan avresan. Det närmar sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0