Uppdatering och plan B

Ojoj, nu har det hänt saker! Snabb sammanfattning:
Luang Prabang = underbart. Vi drog till Kuang Si waterfall och plaskade och hoppade nedf
ör det i 2 h. Det klart vackraste hittills på resan! Tyvärr fick jag en elak förkylning på köpet som jag fortfarande sliter med men nu är jag hyffsat återställd igen.

Efter LuangPrabang
åkte vi guppig bergsväg till Vangvien "tubingparadiset" som vi hört så mkt bra om. Vi fann snabbt ut att tubing i princip går ut på att dricka sig skitfull och sen glida lite nedför floden i gummiringar... Hela fjortismentaliteten kraschade lite med min bild av det och jag blev lite besviken. Spec som det dog en dagarna innan under tubingen(aspackad så klart). Jag tyckte det var ganska oansvarigt koncept.
Men vi gick p
å vandring i alla fall till en grotta(vi var svettpölar när vi äntligen tagit oss det 6 km dit och sen klättrat de sista 200 metrarna) men jättefin utsikt (och ormar på klätterstigen) och strax nedanför ett jättefint badställe. Tack vare det så blev det godkänt för Vangvien.

Vi har ocks
å hunnit med huvudstaden Vientiane som vi fick irra runt i
i över en timme f r att hitta boende. Anledningen såg vi sen vid floden: det var en stor flodfestival 
som hade 25
årsjubileum och en massa asiater vallfärdade dit. Det hela liknade en stor karnival med massa
spelbord och sjukt mkt shoppingbodar.
Jag blev stalkad av en grupp asiater som till slut tog modet till sig och frågade om de fick ta kort med mig. Ganska humoristiskt faktiskt. Jag antar att vi stod ut lite bland alla andra...
Vi hittade också ett scandinavian bakery och swedish bakery så sverige har satt sina spår där också! Ahlgrens bilar, arlaprodukter, leksand knäckebröd och chokladbollar: hela kittet fanns! Men de i kassan hade ingen pejling på vad scandinavia eller sweden var!
Rummet vi bodde i m
åste ta priset för värsta hittills, det regnade t.o.m in på natten så vi fick klippa upp gamla vattenflaskor och placera ut dem på golvet så att det skulle regna i dem och inte på golvet! Men,men, billigt var det!

Sen kom det storm, tsunami och tyfloner i l
änderna runt omkring och vi blev lite lätt chockade. Hade vi gjort resan omvänt som vi först planerat hade vi vart i cambodia eller vietnam nu och flytit runt på drivved. T.o.m så dra Laos blev
översvämmat så vi har haft en fruktansvärd tur i oturen. 
Nu har vi funderat om kommit fram till plan B. Omvänd reserutt, stryk ut vietnam som just nu jobbar för att åtreställa sig och hjälpa skadade och hemlösa, ta malaysia och Bourneo nu och spara cambodia sist då de förhoppningsvis är uppe på fötter igen. Jag åker inte hem innan jag sett Angkor, så är det bara!

Just nu
är vi i Bangkok och funderar. Man kommer alltid tillbaka till Thailand verkar det som. To be continued.....

Kommentarer
Postat av: hannis

hoho for tusende gangen! inte hort ett ljud an??

mitt liv ar upp och ned just nu, tankte jag borde meddela det. vet inte hur lange jag blir kvar i thailand, massa skit pagar...

varfor hor du ej av dig ?

jag kan inte mitt thai nummer utantill, vad har du???

hanna

2009-10-05 @ 15:14:06
URL: http://hamalainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0